[Wikipl-l] Nowe informacje, Re: Czy brazy Wi tkacego są PD?

Aegis Maelstrom sandbox w o2.pl
Czw, 16 Lut 2006, 18:31:40 UTC

> Dowiedziałem się, że wobec braku spadkobierców, dzieła Witkacego
> stanowią własność skarbu państwa, a ustawa o prawie autorskim stanowi,
> że prawa majątkowe wygasają    w odniesieniu do utworu, do którego
> autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż
> twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został
> rozpowszechniony - od daty jego ustalenia". Czy biegli w prawniczym
> żargonie mogą się wypowiedzieć, czy skarb państwa jest "osobą inną niż
> twórca"?
>
> --
> [...]

Skarb Państwa posiada osobowość prawną. Więc tak, niewątpiwie jest "osobą inną niż twórca".

Natomiast nie wiem, czy passus o wygaśnięciu praw przy przeniesieniu praw autorskich z mocą ustawy dotyczy również tej ustawy (a tak to już jest pisane prawo w tym kraju).

Jeśli tak (a nie tylko np. regulacji o administracji państwowej) czy innej ustawy przenoszącej prawa autorskie na rzecz Skarbu Państwa (zwyczajowy beneficjent) - to mamy automatyczne PD.

Niemniej też wolałbym opinię prawnika. :) Sam nie jestem, nawet nie mam teraz czasu wertować ustawy o PA.
Podobnie jest z większością z nas. :)

Sprawa jest poważna i nie tak rzadka, więc może Fundacja by podziałała? :)

a.m.