[Wikipl-l] artyku³y na medal

Tomek Polimerek Ganicz poli w toya.net.pl
Pon, 22 Sie 2005, 19:50:36 UTC

4c_wikipedia w op.pl napisa³(a):
> Chryste Panie, dajcie spokój... Po co zaraz tyle szumu: eksperci, rekomendacje... Naszym zdaniem wystarczy zrobiæ tak: aby artyku³ móg³ trafiæ
> na listê zg³oszeniow± do medalu,
>
>    MUSI
>
> przej¶æ przez "peer review". Polegaæ to bêdzie na wy³apywaniu literówek,
> b³êdów, usterek - krótko mówi±c krytycznej ocenie artyku³u. Po le¿akowaniu artyku³ jest zg³aszany na medal albo odrzucany.

I tak teraz jest - artyku³y wisz± co najmniej przez miesi±c na li¶cie
kandydatów i wystarczy jeden sensowny zarzut aby go odrzuciæ, oraz
minimum 2 g³osy za poparcia. Te odrzucone trafiaj± najpierw na listê
artyku³ów z zastrze¿eniami i dopiero jak kto¶ zastrze¿enia poprawi mo¿e
dostaæ medal. Jak zastrze¿enia nie s± poprawione, albo nikt nie wie jak
je poprawiæ to trafiaj± do archiwum, sk±d je mo¿na te¿ po jakim¶ czasie
wyci±gn±æ jak kto¶ je poprawi.

Mo¿na wiêc powiedzieæ, ¿e zgodnie z ide± Wikipedii ka¿dy ma prawo staæ
siê recenzentem i zrobiæ peer-review ka¿demu kandydatowi. Ja np. utr±cam
do¶æ du¿o artyku³ów kandydatów i jestem w ich ocenie dosyæ surowy.

Natomiast istnienie recenzentów-ekspertów jest w zasadzie niewykonalne w
warunkach Wikipedii - bo wszyscy znamy siê tylko wirtualnie i nie ma
sposobu, aby sprawdziæ czy eksperci-recenzenci bêd± rzeczywi¶cie
prezentowaæ jaki¶ sensowny poziom wiedzy, czy te¿ s± "samozwañcami". W
czasopismach naukowych recenzentami zostaj± osoby, które wcze¶niej
napisa³y w niej wiele artyku³ów i maj± odpowiedni dorobek naukowy z
danej dziedziny.

Ze wzglêdu na to, ¿e i tak kandydatur na medal pojawia siê stosunkowo
niewiele, obawiam siê, ¿e drastyczne zaostrzenie wymagañ bêdzie
skutkowa³o ca³kowitym parali¿em przyznawania medali. Dla mnie artyku³y
medalowe musz± byæ "tylko" bardzo znacz±co lepsze od przecietnej w
Wikipedii.

Przy okazji - system peer-review nawet w czasopismach naukowych o bardzo
du¿ym autorytecie wcale nie jest doskona³y i tam te¿ s± przepuszczane
artyku³y z rozmaitymi b³êdami.

W wiki-en system przyznawania medali dzia³a bardzo podobnie jak u nas.
W wiki-de jest system przyznawania nagród pieniê¿nych za najlepsze
artyku³y, przy czym nagroda jest przyznawana w konkursie, w którym
artyku³y oceniaj± p³atni recenzenci-fachowcy, a ostateczn± decyzjê
podejmuje specjalne jury. Na wszystko to ³o¿y Wikimedia Deutchland,
która ma ¶rodki ze sprzeda¿y p³yt DVD z Wikipedi± i donacji.

> Wymóg bibliografii jest po to, by ka¿dy, nawet spoza wikipedii móg³
> sprawdziæ zamieszczone w nim informacje. To normalna praktyka.

Co do bibliografii to pe³na zgoda, tyle ¿e nie we wszystkich artyku³ach,
ale w historycznych, biografiach, naukowych itp, z ca³± pewno¶ci±
powinny byæ, choæ wypada³oby najpierw ustanowiæ zalecenie umieszczania
bibliografii w artyku³ach, którego do tej pory nie mamy.

> Napisa³y¶my wyra¼nie, by na razie nie ruszaæ artyku³ów ju¿ uznanych za medalowe, kiedy¶ przyjdzie pora i na nie. Zreszt±, ka¿dy autor mo¿e wycofaæ
> swój artyku³ i zg³osiæ go do "review".

Nie ma przeszkód ¿eby zakwestionowaæ czê¶æ starych artyku³ów medalowych
- mnie samego korci to zrobiæ w stosunku do niektórych z nich. Jest
nawet na to miejsce na stronie kandydatów na medal. Jak dot±d tylko
jeden artyku³ zosta³ wycofany - mianowicie Jezus Chrystus - ale kilka
innych kandydatur te¿ by siê znalaz³o. Dawniej mieli¶my w Wikipedii
³agodniejsze kryteria ni¿ obecnie. Jedyne czego by nie chcia³, to
wycofowania starych artyku³ów z powodu braku bibliografii - bo kiedy¶
nie by³o wymogu wstawiania tej¿e - a nawet by³o zalecenie ¿eby tego nie
robiæ.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej WikiPL-l