Re: [Wikipl-l] tabela władców

Olaf Matyja olaf w ipipan.waw.pl
Śro, 21 Sty 2004, 12:22:12 UTC

>Niestety, nie mam teraz możliwości edycji (bo to wymaga czasu), ale dwie
>uwagi odn. do cesarstwa rzymskiego:
>
>1) literówki i przekłamania: jak już kiedyś pisałem, trzeba zweryfikować
>nazwiska władców w oparciu o polskie źródła (najlepiej "Poczet cesarzy
>rzymskich" Krawczuka). Tj. np. nie "Makrin", tylko "Makrynus". Założę się
>też, że nie "Didus Julianus", tylko "Didius ..." ;) "Tytus Flawiusz"
>nazywany jest po prostu "Tytus" (aczkolwiek to jest imię). "Antonin Pius" >
>"Antoninus Pius". "Sewer Aleksander" > "Aleksander Sewer" (tak jak
>"Septymiusz Sewer"). Itd. itp.

Tak mi właśnie coś wychodziło, bo PWN podaje cesarzy znacznie mniej niż
nasza wikipedia, z której wziąłem dane.
Nie mam pod ręką Krawczuka, ale wezmę dane z Encyklopedii 13-tomowej PWN.
Powinna być wiarygodna.

>2) wypadałoby jakoś rozwiązać kwestię władców panujących jednocześnie (tj.
>zarówno "zastępców" panującego cesarza, jak i uzurpatorów). Nie mam w tej
>chwili pod ręką żadnej książki, ale coś mi się wydaje, że taki np. "Aelius"
>(po polsku "Eliusz"), którego podajesz po Hadrianie, nigdy na tronie nie
>siedział, był następcą tronu jedynie, ale zszedł przed zgonem Hadriana.
>Jeśli tak, to miejsce na liście mu się nie należy. "Lucjusz Werus" też nie
>jest następcą Marka Aureliusza, tylko współwładcą albo zgoła następcą tronu
>tylko.

W tej chwili jest tak, że jeśli przedziały dwóch władców nakładają się, to
będą wymienieni jeden pod drugim w tabelce.

>No i jak zwykle jest problem, czy Cezara uznawać za cesarza, czy nie ;)
Jak zwykle, ale chyba można przyznać ten tytuł komuś od czyjego imienia ten
tytuł pochodzi.
Zresztą i tak w tabelce będzie widniało słowo Rzym, z linkiem na cesarzy co
prawda.

Olaf