[Wikipl-l] tabela władców

Autokrata autokrata w wp.pl
Śro, 21 Sty 2004, 08:06:50 UTC

> Przekłamał mi się adres. Powinien być:
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Olafbot/tabela%20władców

Niestety, nie mam teraz możliwości edycji (bo to wymaga czasu), ale dwie
uwagi odn. do cesarstwa rzymskiego:

1) literówki i przekłamania: jak już kiedyś pisałem, trzeba zweryfikować
nazwiska władców w oparciu o polskie źródła (najlepiej "Poczet cesarzy
rzymskich" Krawczuka). Tj. np. nie "Makrin", tylko "Makrynus". Założę się
też, że nie "Didus Julianus", tylko "Didius ..." ;) "Tytus Flawiusz"
nazywany jest po prostu "Tytus" (aczkolwiek to jest imię). "Antonin Pius" >
"Antoninus Pius". "Sewer Aleksander" > "Aleksander Sewer" (tak jak
"Septymiusz Sewer"). Itd. itp.

2) wypadałoby jakoś rozwiązać kwestię władców panujących jednocześnie (tj.
zarówno "zastępców" panującego cesarza, jak i uzurpatorów). Nie mam w tej
chwili pod ręką żadnej książki, ale coś mi się wydaje, że taki np. "Aelius"
(po polsku "Eliusz"), którego podajesz po Hadrianie, nigdy na tronie nie
siedział, był następcą tronu jedynie, ale zszedł przed zgonem Hadriana.
Jeśli tak, to miejsce na liście mu się nie należy. "Lucjusz Werus" też nie
jest następcą Marka Aureliusza, tylko współwładcą albo zgoła następcą tronu
tylko.

No i jak zwykle jest problem, czy Cezara uznawać za cesarza, czy nie ;)

A.