[Wikipl-l] Pytania historyczne i techniczne

Autokrata autokrata w wp.pl
Pon, 5 Sty 2004, 21:33:50 UTC

> Dla kalendarza gregoriańskiego mam algorytm Gaussa, ale dla
> juliańskiego musiałbym to sam wyznaczać, a dopóki nie jestem pewien
> szczegółów, świąt ruchomych przed 1582 rokiem nie zrobię, pomimo że z
> dwoma wyjątkami były obchodzone od I wieku n.e., a algorytm był ten
> sam od Soboru Nicejskiego.

O ile mi wiadomo, kalendarz gregoriański właśnie dlatego wygląda tak, jak
wygląda, żeby działał gładko algorytm z Soboru Nicejskiego. Tak więc jeśli
są jakieś różnice, to raczej niewielkie i łatwe do skorygowania.

Oczywiście do Soboru Nicejskiego kalendarz juliański zdążył już zrobić trzy
dni opóźnienia. Reforma gregoriańska przywróciła i zakonserwowała właśnie
ten stan. Ergo np. w roku 45 p.n.e. przesilenie zimowe wypadało 24 grudnia.
Mówi coś taka data dzienna paniom i panom? ;)

> * Jak sądzicie, co zrobić z rządem na emigracji w tabelkach władców,
> jakie chcę umieścić przy każdym roku ? Umieszczać wszystkich
> prezydentów na emigracji aż do końca istnienia tych instytucji, nawet
> kiedy kłóciły się wewnętrznie i straciły wszelkie znaczenie, czy
> tylko do powstania władzy komuny w kraju i uznania jej przez
> zagranicę ?

Rząd emigracyjny mógł się kłócić i nie mieć "praktycznego" znaczenia, ale
nie zmienia to faktu, że tak na mój rozum był jedynym rządem legalnym oraz
był w posiadaniu tzw. insygniów władzy, które dopiero prezydent Kaczorowski
przekazał w 1990 roku prezydentowi Wałęsie. Nie można więc powiedzieć, że
urzędy emigracyjne straciły "wszelkie znaczenie" kiedykolwiek. Dzięki temu
zachowana została formalna ciągłość państwowa pomiędzy II a III RP.

Ergo trzeba dawać z przyjętą tytulaturą (Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
na Uchodźstwie to jest oficjalny tytuł, o ile mnie pamięć nie myli). Wtedy
wszystko będzie jasne.

> * Czy rzeczywiście nazwy stron tworzymy tak: [[Papież św. Gelazjusz
> I]] ? Trochę to dziwnie wygląda.

Tylko dlatego, że nie ma przecinka pomiędzy "papież" a "św". Ale chyba tak
trzeba rozumieć. Jeśli "św." czy "bł." to jest część oficjalnej tytulatury
danej osoby, to nie widzę powodu, żeby to pomijać.

> W angielskiej wikipedii wszystkie tytuły św. i bł. w tych artykułach
> odcięto, i chyba tak lepiej wygląda.

Może i tak. A może to jest tylko odzwierciedlenie tego, co o papieżach sądzą
protestanci. Nie można stwierdzić, czy źródło zagraniczne tylko dlatego jest
wzorem obiektywizmu, iż jest zagraniczne.

> * Jeśli chodzi o cesarzy rzymskich, PWN pod hasłem "Rzym starożytny"
> podaje ich znacznie więcej i nie wszystkie imiona się zgadzają.

Imiona trzeba zweryfikować w oparciu o polskie źródła, po prostu. Formy
starożytnych imion i nazwisk mają w Polsce ustaloną formę do co najmniej XV
wieku, np. poeta Horatius nazywa się "Horacy", a nie "Horatio", ani "Horac",
ani nic w tym stylu. Cholera mnie bierze, jak widzę np. o pogromcy Hannibala
napisane
"Scipio" i uznawane za nieodmienne (w rzeczywistości: mian. Scypion, dpn.
Scypiona, cel. Scypionowi, biern. Scypiona, narz. Scypionem, msc. Scypionie,
wołacz Scypionie). Od razu widać, że artykuł tłumaczony z innego języka
przez kogoś, kto nie ma zielonego pojęcia o przedmiocie, a wie tyle, ile
wygooglował, a w klasie V szkoły podstawowej na lekcjach historii spał.

> * Od kiedy zaczynać kalendarium ? 500 p.n.e. ? 400 p.n.e. ?

Proponuję od 753 p.n.e. ;)

A.