Re: Re: [Wikipl-l] Precens?

sandbox sandbox w o2.pl
Śro, 15 Lut 2006, 14:13:36 UTC

Przykuta napisał:

> Teraz nie pozostaje nic innego, jak okreslenie poziomu znajomości
> danej dziedziny wiedzy. Sam gdybym był licealistą, to bym sobie taki
> szablon przypiął w zależności od tego, co by mnie (w danej chwili)
> fascynowało. Nie ujmuję tu bynajmniej wiedzy młodszym Wikipedystom.
> Mogę spokojnie założyć, że w pewnych dziedzinach ich wiedza jest o
> wiele większa niż moja. Ale nie są przecież specjalistami w tych
> dziedzinach i problem może się pojawić, gdy nowy Wikipedysta będzie
> z dość skomplikowanym problemem się do nich zwracał.
>
> Jak jeszcze ktoś ma stronie wygrawerowane - "mam 14 lat", to
> [...]

Cóż, sprawa user boksów została wczoraj poruszona na ircu. ;)

W diagnozie zgadzam się z Tobą.
Co do szablonów można doraźnie zmienić treść/formę: na np. "ten użytkownik jest specjalistą w..."/"posiada wykształcenie z zakresu.." (i najlepiej wprowadzać komisję weryfikacyjną ;) ).
Wyraźniejsza forma szablonów czy wielkie info o nich mogłyby uczniów zniechęcić (na zasadzie "może to jednak jeszcze nie ja".

Inna sprawa jest taka, że nawet w tak niby niekontrowersyjnym user mat jest tak, że poza podstawami nawet specjalista A nie dogada się ze specjalistą B.
Specjalizacja poszła daleko, jest to olbrzymia gałąź wiedzy i np. edukacja dobrego inżyniera, dobrego informatyka i dobrego ekonomisty będzie inna. Pierwszy nie będzie miał pojęcia o np. analizie funkcjonalnej czy działaniach dyskretnych, drugi o statystyce i metodach probabilistycznych, trzeci o geometrii (zwłaszcza wykreślnej) czy topologii. Dogadają się przy podstawach, bo już nawet znajomość notacji może być inna (każdy dział mat. ma swoją, różne są też szkoły).

Ne ulega jednak wątpliwości, że każdy z nich będzie wiedział o matematyce o niebo więcej niż przeciętny zjadacz chleba. :)

Trzeba to jakoś pogodzić. Tak samo jest z każdą dziedziną (nie mówiąc o uznaniowości teorii na polach humanistycznych i ich oparciu bardziej o wiedzę książkową niż umiejętności).

Radźcie więc. :) Na razie te szablony są praktycznie martwe a wszyscy się orientujemy po znajomości kolegów i koleżanek wikipedystów ze wspólnych edycji czy innych obserwacji.

Pozdrawiam :)
a.m.