[Wikipl-l] [ujednoznacznianie] ramka vs. strona

Przemyslaw 'BlueShade' Idzkiewicz blue w wave460.net
Śro, 23 Lut 2005, 10:09:26 UTC

On Wed, 23 Feb 2005, Klisu wrote:

> Zwrócono mi uwagę, że Opole miasto powinno być głównym artykułem na
> temat opola (była taka jednostka administracyjna).
> Ja użyłem {{disambiga}}, ale w dyskusji padła propozycja ramki.
> Zauważyłem, że w Wikipedii stosowane są raz ramki, raz strony.
> Uważam, że należy stosować i jedne i drugie i nie sugerować
> czytelnikowi głównego artykułu (jak to się stało w przypadku drzewa,
> które nie ma disambiga). Co Wy na to?
> Bo teraz to jest tak, że wszystkie artykuły są równe, ale niektóre
> równiejsze :)

hmm... przypuszczam, że znajdziesz tu na liście ściśle perfekcjonistyczne
umysły, które zgodzą się z Tobą... od razu mówię, że do nich nie należę...

wydaje mi się, że została wypracowana bardziej odpowiadająca zdrowemu
rozsądkowi zasada, że strony ujednoznaczniające zamiast głównego hasła
stosowane są wtedy, gdy nie da się w prosty sposób wyróżnić znaczenia
głównego lub znaczenia, którego inne znaczenia są jego pochodnymi...

przykładem takiego hasła jest np: [[Filtr]], bo właściwie nie ma tego
jedynego "właściwego" filtra - jest wiele różnych, spełniających podobną
funkcję w różnych dziedzinach życia...

Natomiast, w przypadku odwrotnym, gdy jedno ze znaczeń jest zdecydowanie
dominujące - tzn. że gdy np. pojawia się bez kontekstu, to wiadomo, że
domyślnie rozumie się że chodzi właśnie o to znaczenie, i/lub gdy inne
znaczenia są pochodne od tego głównego...

Do przykładów można zaliczyć takie hasła jak właśnie [[Drzewo]] i np.
[[Warszawa]]...

Oczywiście, jak to w Wikipedii bywa, nie zawsze zdrowy rozsądek wygrywa, a
systematyków dążących do ujednolicenia wszystkiego ci u nas dostatek ;)...

btw. kwestią pochodną jest także kolejność haseł w ramach ujednoznacznień
- moim zdaniem powinny one być ułożone według ich "domyślności", a nie
alfabetycznie, jak to niektórzy uskuteczniają - sztandarowym przykładem
jest [[Wilk]] (pomijam już, że imho właśnie ten artykuł powinien zawierać
treść dot. zwierzęcia i jedynie link do innych znaczeń), gdzie jako
pierwszy znajduje się wpis dotyczący okrętu ORP Wilk (ciekawe jakiemu
procentowi ludzi po usłyszeniu "Wilk" przyjdzie do głowy _właśnie_
okręt :p )...

pozdrawiam,
   Blueshade.

--
"Wow! I feel as if I've passed some arbitrary experience value and gained
more power!"   --  Marcus (NPC / Fallout 2)