[Wikipl-l] kategorie

PiotrB. ppqq w op.pl
Wto, 8 Lut 2005, 09:56:02 UTC

Dnia 7 lutego 2005, Marcin w <20050207221029.GA32060 w gnu.univ.gda.pl> napisał:

> Idąc o krok dalej, engine powinien w zależności od kategorii hasła pytać
> od razu o pewne charakterystyczne atrybuty obiektu, np. dla osób: daty
> i miejsca urodzenia i śmierci, dla miejsc geograficznych -- współrzędne
> itp.
> Dane te byłyby zakodowywane w źródle strony, a wyświetlane przez engine
> automatycznie na podstawie szablonów. W ten sposób zmiana np. formatu
> z "urodzony... zmarł" na "ur. ... zm." czy też zmiana formatu daty
> byłaby trywialna (poprawka szablonu, nie dotykamy haseł).

Dokładnie. Duża oszczędność czasu.
A to tylko część korzyści. Tak opisana wiedza byłaby nieporównywalnie
bardziej użyteczna. Chociażby potencjalne możliwości precyzyjnego
przeszukiwania, szybkiego dotarcia do każdego faktu (nie wspominając o
wielu innych), czego nie da się osiągnąć przy takim tradycyjnym
'biblioteczno-internetowym' systemie jaki obecnie jest na Wikipedii.
Już teraz są z tym problemy, a co będzie za parę lat gdy pojemność
Wikipedii wzrośnie parokrotnie?:/

Jest to do zrobienia. Niedawno nawet opisywałem pomysł takiego systemu
tu na liście: <1658708122.20050131140747 w dhtml.pl> w temacie "Biogramy
- pisowania dat urodzenia i śmierci w główce hasła".

W skrócie:
- zapis faktów w najprostszej z możliwych postaci "Nazwa pola: fakt"
- nowa przestrzeń nazw "Szablon_kategorii" zawierająca opisy pól i
  formatów każdej kategorii
- szablony kategorii dziedziczą formaty i pola z szablonów kategorii
  nadrzędnych

> Generalnie dobrym zwyczajem jest oddzielanie treści od wyglądu, jeśli
> jest to technicznie wykonalne.

Właśnie, mechanizm mógłby to ułatwiać zamiast sprzyjać 'zaśmiecaniu'
haseł.

Niemalże serce mi się kraje kiedy to widzę.;)

> Ale oczywiście pozostaje to na razie w sferze marzeń :)

"nie oczekuj przyszłości, twórz ją":)
A przynajmniej trzeba o tym mówić, im więcej głosów tym większa szansa
na to, że zostaną uwzględnione w nowej edycji oprogramowania.
Podobnie z systemem merytorycznej weryfikacji artykułów, przecież są
pomysły na to jak go zorganizować. Wg mnie już najwyższy czas na
przymiarki do mediawiki 2.0.:)

--
PiotrB.
Sprawdzanie pisowni w locie, kolorowanie składni, WYSIWYG, zapis na