[Wikipl-l] Święci i papieże

panterka w fnet.pl panterka w fnet.pl
Pon, 7 Lut 2005, 06:46:27 UTC

On Wed, 2 Feb 2005, Paweł 'Ausir' Dembowski wrote:
> Po pierwsze - tytuły artykułów o świętych katolickich. Według mnie,
> dla zachowania NPOV powinno się w nich unikać słowa "święty" - np.
> "Szymon Piotr" zamiast "święty Piotr", "Paweł z Tarsu" zamiast "święty
> Paweł" czy "Augustyn z Hippony" zamiast "święty Augustyn" - podobnie
> przy linkowaniu do nich.
Ale nie wszyscy święci mają tak ładnie podane miejsce zamieszkania:-) Co
zrobisz wtedy? Sebastian z Rzymu?
> Druga sprawa to tytuły artykułów o papieżach. Czy koniecznie musi
> występować w nich słowo "papież"? Jak dla mnie jest to zbędne
> ujednoznacznienie skopiowane bezmyślnie z angielskiej Wikipedii, gdzie
> również nie mam pojęcia czemu służy. Według mnie wystarczy samo imię i
> numer, ewentualnie ujednoznacznienie w nawiasie (papież) tam, gdzie to
> konieczne.
Tu sie beczelnie podepre norma bibliograficzna. Potrzebne. W normie
oczywiscie jest wpisane np. "Jan Paweł II, papiez" i mozna ew. taka forme
stosowac, ale uwazam, ze powinno byc owo slowo zachowane. Tak dla
jasnosci. Papiezy niewielu (w porownaniu z ludzkoscią) sie na tym swiecie
pojawilo, a sadze, ze Janów Pawłów II (w koncu ktos moze miec kaprys i
numerowac dzieci) calkiem sporo.
Panther