[Wikipl-l] Eksperci i administratorzy – uwaga – to nie stub

Krzysztof P. Jasiutowicz kpj w gower.pl
Pią, 18 Lut 2005, 19:58:06 UTC

On 18-02-2005, Przykuta wrote thusly :
> [...]
> wydaje mi się jest sedno aktywności Wikipedysty, chcącego być adminem pod
> kątem starania się o rozwój Wikipedii (nie zabrzmiało to zbyt górnolotnie
> :?). Piję tutaj do poruszanej kwestii zdroworozsądkowego orzekania, kto
> się nadaje. Zaufania niestety nie da się prosto zoperacjonalizować, tak
> by można mierzyć kto nadaje się, a kto nie. Co prawda podpisałem się pod
> tym, żeby prawo bierne przysługiwało osobom posiadającym staż i pewną
> liczbę edycji, ale z zastrzeżeniem, że osoba dająca głos poparcia lub
> sprzeciwu uzasadniała to, dlaczego uważa, że kandydat się nadaje.

Jestem przeciw biurokracji i intytucjonalizacji Wikipedii PL na tym etapie.
Dlatego uważam że obecny system się sprawdził. Wybieraliśmy i decydowaliśmy
słusznie. Osoby nie zawiodły naszego zaufania.

Tutaj wbrew pozorom widzi się kto co sobą reprezentuje. Jeśli ktoś jest
bardzo często na WP, pracuje jak wół, "czuje" WP i nie forsuje swojego
zdania poprzez działania (revert czy flamy), a chce być adminem to się
nadaje.

Adminowanie to nie wielki cymes. To wzięcie na siebie części
odpowiedzialności za WP-PL.

Druga sprawa czy stawiamy jakieś normy wydajności lub aktywności adminom
tutaj ocena może być dyskusyjna.

> [...]
> administratora. Oceniamy siebie (tu wczuwam się w osoby bardzo
> zasiedziałe :) pod kątem wkładu w Wikipedię i wkładu w administrowanie
> nią, ale jak oceniamy świeżych Ipków, czy osoby, które wdrażają się w
> Wikipedię. Na pewno mamy jakiś schemat myślowy – to ułatwia
> działanie – nie trzeba się ciągle zastanawiać. Na pewno inne
> doświadczenia mają osoby jak kpjas, które są w projekcie od początku,
> inne te które są od dajmy na to roku, a inne te które są od miesiąca.
> Inny jest start. Nieste ty to jest wadą wiki, że jest wiki (zbyt szybka,
> co powoduje, że działania staja się rutynowe).

Wyrażam swoje zdanie, że eksperci mają ciężko na Wikipedii - zasady  i
natura Wikipedii nie jest kompatybilna z podejściem do gromadzenia wiedzy
osób o formalnie usankcjonowanej pozycji naukowej. To jest działalność
profanów, która daje "prawie" dobre efekty. Autorytety naukowe wejdą do gry
następnym etapie - Wikipedia NxG.

> [...]
> – poczuć się kimś, kim się nie jest. Ale każdy z nas ma chyba
> doświadczenia we wdrażaniu się w usenet, wchodzenia na grupy dyskusyjne
> dotyczące zagadnień, w których czujemy się ekspertami, ale grupa działa
> od dłuższego czasu, a my jesteśmy nowi – co robimy??? Każdy ma inne
> predyspozycje do tego, by pozostać na dłużej. To że twórca głównego
> projektu Wiki się wycofuje i chce zebrać grupę ekspertów nie jest dobrym
> symptomem dla jakościowego rozwoju Wikipedii. Dobra, czas na ten apel
> – spróbujmy odpowiedzieć na pytanie - jak skutecznie zatrzymywać

Ekspertów nie da się zatrzymać na Wikipedii, chyba że nikt im się nie
będzie wtrącał i nawet przecinka nie zmieniał.

Zastanówmy się jak zatrzymać profanów, którzy wchodzą na WP zachowują się
niezgrabnie lub bezmyślnie, a po zbyt obcesowym skarceniu usuwają się mimo,
że potencjalnie mogliby być równie dobrzy jak każdy z nas. A może lepsi.

Pozdrowienia,
Kpjas.