[Wikipl-l] tabela władców

Autokrata autokrata w wp.pl
Nie, 25 Sty 2004, 11:37:19 UTC

> itp. a w PWN jest Sewer Aleksander, więc zostawiłem.

Niech będzie. Na ile to mogłem ocenić na sucho, lista już jest ładna. Dwie
uwagi:

1) Ostatni cesarz zachodniorzymski nazywał się, wedle mojej wiedzy, Romulus
Augustus. "Augustulus" to tylko przezwisko wynikające z młodego wieku
delikwenta (nie pamiętam, ale miał wtedy chyba coś około 10 latek), bo na
"-ulus" po łacinie są zdrobnienia. Byłbym za tym, żeby dać oficjalne
nazwisko, dodając ewentualnie, że "zwany Augustulusem".

2) "Julian Apostata" nazywał się normalnie "Julian". Apostata (gr. odstępca)
to znowu (obraźliwe tym razem) przezwisko nadane człowiekowi przez
chrześcijan ponieważ wychowany jako chrześcijanin w wieku dorosłym porzucił
tę religię zwracając się ku religii neopogańskiej. Znowu więc "Julian (zwany
Apostatą)" byłby moim zdaniem bardziej na miejscu.

> W PWN go nie zaliczają do cesarzy, ale z drugiej strony co z nim
> zrobić ? Jaki mu przypisać tytuł ?

W sumie chyba nic nie robić, Cezar moim zdaniem należy jeszcze do epoki
republikańskiej. Fakt, że drogą zamachu stanu zdobył władzę iście monarszą,
niewiele tu wnosi, bo nie był w tym pierwszy: choćby Mariusz i Sulla byli
wcześniej i udało im się lepiej (zwłaszcza Sulli).

Zgadza się, że od jego nazwiska pochodzi tytuł cesarski, ale nazwisko a
osoba to nie to samo. Oktawian August też się nazywał Gajusz Juliusz Cezar
(Gaius Iulius Caesar Octavianus, bo został adopotowanym synem właściwego
Cezara) i to raczej od niego to pochodzi, a nie od jego przybranego ojca
osobiście.

A.