[Wikipl-l] Re: Podstawowe zagadnienia

Olaf Matyja olaf w ipipan.waw.pl
Nie, 8 Lut 2004, 16:01:16 UTC

> [...]
> trzy, dotyczące kolejno muzyki, architektury i ekonomii. Każda
> zorganizowana jest w innej formie -
>
> Architektura - sortowanie alfabetyczne, ściśle. Pojęcia dzielone
> myślnikami w jednej linii, łamanej przez przeglądarkę.
>
> Muzyka - każde pojecie w osobnej linii. Ściśle sortowanie
alfabetyczne.

> Ekonomia - każde pojecie w oddzielnej linii poprzedzone kropka,
> sortowanie alfabetyczne z rozwinięciem grup pojęć (np. Cena, rozwija
się
> na rodzaje cen). Gdyby tak pogrzebać, to znalazło by się jeszcze inne

Matematyka - wszystko alfabetycznie jak leci, podzielone na litery

Glosariusz buddyjski - alfabetycznie po kropkach z krotkim opisem

> Sadze, ze powinniśmy to jakoś zestandaryzować i standard ten opisać w
> zleceniach edycyjnych.
>
> Podstawowe pojęcia, są znakomitym sposobem organizacji w czasie pracy,
> jak i ułatwiają wyszukiwanie informacji. Powinniśmy dążyć, by każda
> dziedzina wiedzy, nad która pracujemy miała taka swoja stronę.
> Powinniśmy tez gromadzić je w stronie zbiorczej.

To ma jeszcze jedna zalete - ludzie czesto znajduja takie strony w
przegladarkach (bo tam jest mnostwo hasel) i dowiaduja sie o isnieniu
wikipedii. Radomil przyznawala sie, ze wciagnala ja na wikipedie "duza
ilosc czerwonych linkow" chyba na stronie "podstawowych zagadnien
architektury". A kilka osob przyszlo na wikipedie i porozwijalo
buddyzm, po tym jak ktos znalazl "Glosariusz buddyjski" i dal o nim
wzmianke na stronie mahajana.net.

> Zapraszam do dyskusji:
>
> 1.	Czy warto zorganizować stronę zbiorcza i jak ja nazwać.
> 2.	Jaki przyjac standard.

Klopot w tym, ze przy malej liczbie hasel lepiej wyglada wypunktowanie,
przy duzej - wymienianie po kolei.

> 3.	Do jakiego stopnia rozdrabniać dziedziny. Czy na przykład
> podstawowe zagadnie Techniki powinny się dzieli na podstawowe np.
> zagadnienia inżynierii mechanicznej, budownictwa, inżynierii
chemicznej
> itp. czy raczej zawierać wszystkie dziedziny inżynierii na jednym
> poziomie. A może oba rozwiązania na raz. Wtedy uzyskalibyśmy drzewo
> artykułów, którego pień zawierał by wszystkie pojęcia oraz linki do
> kolejnych gałęzi.

Mozna by tak jak w tej chwili w artykulach o buddyzmie dodac do kazdego
artykulu link do jego wezla w drzewie. Gdyby taki zwyczaj byl
powszechny, nastepni tworcy artykulow juz by to dodawali sami.
Oczywiscie obecnie mozna by to zrobic z automatu, botem.
Moze zrobic tak jak w papierowych encyklopediach:

'''Tytul''' [[Podstawowe pojecia matematyczne|mat.]] definicja

Pozdrawiam,

Olaf