[Wikipl-l] "Żadanie odblokowania " " " , wybryki tawa"", Halibut " i Kwiec" ień""

Wladyslaw Los wlalos w onet.pl
Wto, 14 Lut 2006, 09:55:48 UTC

>Ale konkretnie jakich w takim razie?

Myślę, że podstawową zasad demokratyczną u
podstaw wikipedii, jest ta, którą da się wyrazić
parafrazą słów przypisywanych Lincolnowi -
niektórzy ludzie mogą się mylić stale, wszyscy
ludzie mogą się mylić czasem, ale nie mogą mylić
się wszyscy cały czas.

>Ponadto, jeszcze raz powtarzam, że nikt nigdy
>nie ogłosił, że Wikipedia to projekt
>demokratyczny. Wręcz przeciwnie, wielokrotnie
>już było tłumaczone, że:
>
>:Wikipedia is not primarily an experiment in Internet democracy. It's a
>project to write an encyclopedia.
>
>Warto też być może zapoznać się z tym dokumentem:
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/WP:VIE

Zapoznałem się z tym dokumentem, i innymi z nim
związanymi i sądzę, że zarówno Ty, jak autorzy
tych dokumentów mylą zasady demokracji z
mechanizmami demokracji. Podstawową zasadą
demokracji jest to, że decyzje we wspólnych
sprawach podejmuje się w wyniku uzgodnienia ich
przez wszystkich równouprawnionych członków
wspólnoty.
Głosowanie jest tylko jednym z mechanizmów
demokracji, przydatnym w sytucjach, kiedy nie
można dojść do wspólnego stanowiska innymi
metodami, lub kiedy takie dochodzenie zajęłoby
więcej czasu i wysiłku, niż tego jest warta dana
sprawa. Wikipedia jest według mnie
przedsięwzieceim skazanym na demokratyczne
funkcjonowanie. Decydują o tym zasada
dobrowolności udziału i swobody działania.

>Tak, między innymi i ja używam swojego rozumu

Wprawdzie racjonalizm to wiara w potęgę rozumu,
ale niekoniecznie musi to być Twój własny rozum.

>  i mam zamiar nadal to czynić, nawet jak ktoś
>przegłosuje, że to na Wikipedii już zakazane :-)

Oczywiście Twoje prawo. Wolność działania
jednostki jest też jedną z nienaruszalnych zasad
demokracji. Ale tak samo ponoszenie przez
jednostkę odpowiedzialności za własne działania.
Inaczej mamy anarchię. Więc o poniesieniu takiej
odpowiedzialności przez Tawa tu mówimy.

>W tej sytuacji - usunięcia masowo dodanych
>wpisów do SdU - ewidetnie tylko po to aby
>"namieszać" - ich usunięcie wbrew formalnemu
>regulaminowi było tak oczywiste, że to aż boli
>twierdzić coś przeciwnego.

Wręcz przeciwnie, było to błędem, o czym świadczą
wyniki głosowania nad poszczególnymi z tych
haseł, po ich ponownym zgłoszeniu do SdU. We
wszystkich przypadkach jest  więcej głosów za
usunięciem, niż przeciw, lecz w każdym przypadku
proporcja jest inna, i każdemu hasłu poświęcona
jest odrębna dyskusja. Myślę, że to ważny moment
we wspólnej refleksji nad tym, co powinno się
znajdować w polskiej wikipedii.

>Zdaje się, że na szczęście, są jeszcze ludzie
>którzy nie patrzą tylko na "paragrafy" al
>czasami mają odwagę użyć własny rozum.

Nie mówimy o paragrafach, lecz o zasadach. A
"odwaga używania własnego rozumu"  nie u każdego
i nie zawsze musi być cnotą. Czasem cnotą jest
zdanie się na sąd innych wbrew własnej opinii. I
to rozum powinien panować nad odwagą, nie
odwrotnie. A u Tawa zdaje się, zadecydowała
niechęć do Pietrasa i zamiłowanie do zabaw
wirtualnych, czy jak tam znazwać te twory.

Władysław

--
Władysław Łoś
wiki login: wlos