[Wikipl-l] prawado zdjęć sprzed 1939 roku

Tomasz Wegrzanowski taw w users.sf.net
Wto, 17 Maj 2005, 22:46:15 UTC

On Wed, May 18, 2005 at 12:20:39AM +0200, Daniel Miłaczewski wrote:

> Nie data wykonania dzieła jest ważna a data śmierci autora. To  od niej
> musi upłynac 70 lat a nie od daty wykonania dzieła. Czyli licząc w
> przybliżeniu jeśli znana jest data dzieła a nie jest znana data śmierci
> autora to możemy przyjąć, że autor miał 20 lat tworząc dzieło, żył
> lat 90 i do tego 70 lat karencji czyli wychodzi, że do daty dzieła
> należy dodawać jakieś 140-150 lat.

Prawo nie działa aż tak bardzo wstecz.
Przez spory czas fotografie, utwory muzyczne itd. były objęte o wiele krótszymi
prawami autorskimi (20 lat od wykonania chyba).
Coś tak długiego jak śmierć+70 lat też się od bardzo niedawna stosuje,
czyli innym utworom też mogło się skończyć.

Wydaję mi się, że jeśli czemuś się prawa autorskie skończyły to one
nie tworzą się ponownie jak się przedłuży czas w ustawie.
No a zwykła fotka obrazu rzeczywiście nie ma żadnych znamion twórczości
i tylko autora obrazu trzeba liczyć, nie fotki.