[Wikipl-l] screenshoty fair use

Przemyslaw 'BlueShade' Idzkiewicz blue w wave460.net
Wto, 17 Maj 2005, 11:27:53 UTC

On Tue, 17 May 2005, Tomasz Wegrzanowski wrote:
> To Ĺźe screenshot przedstawia program nie oznacza automatycznie, Ĺźe podlega prawu
> autorskiemu twórców programu. Tak samo jak zdjęcie półki z książkami
> nie podlega prawom autorskim autorów książek, chociaż skan stron książki już tak.
> Granica jest śliska.

afaik, zdjęcie półki z książkami nie ma na celu "wiernej reprodukcji
utworu" i zawiera znamiona pracy twórczej (np. kompozycja zdjęcia, itp)...
czyli jest niezależnym utworem, tak samo jak zdjęcie np.
komputera firmy apple, na którym, de facto znalazło się logo...

jednak zdjęcie samego logo apple, jak i zdjęcie/skan strony, bądź okładki
książki/płyty/czegokolwiek to już ewidentna reprodukcja i raczej nie ma
znamion utworu oryginalnego, w związku z czym nie obroni się jako
niezależna praca...

a co do screenshotów, to oczywiście, screenshot taki niekoniecznie podlega
temu samemu prawu, co kod programu... dodatkowo - jeśli program, to np.
aplikacja dialog-based, w której można dowolnie przestawiać okienka, to
już trudno tu stwierdzić czyj jest "wkład twórczy" - twórców programu ?
(przecież nie zaprojektowali wyglądu środowiska), twórców systemu
operacyjnego? (no tak, ale to są pewne _szczególne_ okienka), użytkownika?
(też pewnie nie do końca)...

ale jak program, to np. gra komputerowa, to najczęściej wiadomo, że całość
grafiki na ekranie jest "(c) wydawca gry" i raczej nie ma wątpliwości co
do tego, kogo należy pytać o pozwolenie na publikację...

to tyle, jeśli chodzi o moje gdybanie...

pozdrawiam,
   blueshade.

--
'Intel officially released the Pentium II in May of 1997. Intel leveraged
the many millions it had spent on making "Pentium" a household word, and