[Wikipl-l] [ujednoznacznianie] ramka vs. strona

Marcin Sochacki wanted w gnu.univ.gda.pl
Śro, 23 Lut 2005, 11:59:26 UTC

On Wed, Feb 23, 2005 at 12:41:53PM +0100, Piotr Kuczynski wrote:
> Dlaczego każesz mi czytać artykuł o mieście, skoro ja szukam knajpy?
> Wciąż uważam, że przeczy to podstawowemu założeniu każdego wikipedysty,
> czyli stosowaniu NPW!
>
> A z drugiej strony dlaczego każesz ludziom (np. zlinkowanym z innego
> artykułu w Wiki) czytać o jakiś knajpach, które ich nie ineteresuja?

Twoje podejście nie jest po prostu rozsądne i optymalne.

Gdyby robić wszędzie disambigi równie dobrze można by zapytać, dlaczego
zmuszasz ludzi szukających informacji o Wrocławiu (mieście) wchodzenie
najpierw na jakąś stronę pośrednią, na której jest jeszcze jakaś knajpa,
która zupełnie ich nie interesuje. Marnujesz ich czas i łącze.

Zatem -- nie ma idealnego i pasującego dla wszystkich rozwiązania.
Dobre zasady przy tworzeniu systemów informatycznych:
- zasada unikania zaskoczenia,
- stałe odsyłacze są lepsze niż zmienne,
- [[KISS]].
Zgodnie z powyższym, większość ludzi byłaby zaskoczona _nie_ widząc
pod hasłem [[Wrocław]] informacji o tym mieście.

Jak stwierdzić kiedy jedno hasło jest wyraźnie dominujące w stosunku do
innych o tej samej nazwie? Nie ma na to prostej metody, ale tworząc
Wikipedię na co dzień praktycznie trzeba posługiwać się intuicją.
Także tutaj nie widzę problemu aby zdecydować na podstawie własnego
doświadczenia, czy jedno z haseł należy odróżnić nadając mu rangę
głównego, a disambig zrobić obok, w ramce. Jasne jest, że w przypadkach
niepewnych, np. [[Mars]] powinien być disambig od razu.

To co proponujesz wymagałoby bardzo dużego zamieszania w innych
artykułach linkujących, np. w tej chwili jeśli mamy [[Wrocław]] jako
miasto i pojawia się nagle [[Wrocław (knajpa)]] trzeba by wszystkie te
odsyłacze poprawić na [[Wrocław (miasto)]]. Bezsensowna robota i wbrew
zasadzie stałych URL-i.

Wanted