[Wikipl-l] kategorie

Piotr Zaborski pitazboras w op.pl
Czw, 10 Lut 2005, 22:26:33 UTC

> Ja bym jednak poprosił o uzasadnienie. Fakt, ze metal wywodzi się z
> rocka, ale od pewnego czasu zarysowały się bardzo duże różnice pomiędzy
> tymi gatunkami, przez co wsadzenie metalu do rocka jest, moim zdaniem,
> pomyłką. Pozatym, metal metalowi nie równy. Są podgatunki podobne do
> rocka, są i takie, które które nie mają z nim nic wspólnego. Chociażby,
> ze względu na ilość tych podgatunków, metal powinien stanowić osobną
> kategorie.

*** W tym momencie osoby niezainteresowane tematem mogą przestać czytać i
wyrzucić maila do kosza ***
1) Jak już wspomniałeś metal wywodzi się bezpośrednio od rocka.
2) Największe różnice pomiędzy metalem a tradycyjnym rockiem rysowały się
we wczesnych latach 70., a później w 80., w początkach działania
Metallici. Obecnie raczej obserwuję ponowny powrót metalu do korzeni (jak
to było na przełomie 70./80.).
3) Wyjątkiem są tu przede wszystkim zespoły black/death metalowe, które (w
większości) próbują się jak najbardziej odseparować do głównego nurtu.
Jednak nawet one pozostają w kręgu rocka, który jest pojęciem baaardzo
ogólnym.
4) Rock rockowi też nie równy (porównaj The Rasmus, The Beatles, The
Rolling Stones i The Metallicę ;) ).
5) Wydaje mi się że mylisz rock tradycyjny z rockiem "w pełnym tego słowa
znaczeniu". Jak już wspomniałem jest to nurt bardzo ogólny, a metal i
wszystkie jego odmiany do niego się włączają. Możesz podać podgatunek
metalu, który by się nie włączał?
6) W międzyczasie pisania tego maila pojawiła się wzmianka o bluesie.
Zgadzam się (choć MSZ bardziej od rock'n'rolla). Jednak rock wyraźnie
odseparował się od bluesa, którego zakres był stosunkowo bardzo wąski.

> A co do przykładowej Metalliki, to wsadzenie jej do Rocka albo Metalu
> jest, moim zdaniem, nieprawidłowe. Powinna się znadować w obydwu.
> Niektóre zespoły mają to do siebie, że nagrywają bardzo różne płyty.

O tym właśnie pisałem w poprzednim mailu i przekonywałem (mam nadzieję, że
przekonałem) dlaczego jednak powinna znajdować się w metalu.
Na zakończenie proponuję przeczytać definicję rocka na wikipedii.
pl.wikipedia.org/wiki/rock
Z mojej strony EOT (przepraszam, że tak się rozpisałem). Słusznie zauważył
Blueshade, że to nie temat na listę. Jeśli ktoś chce kontynuować, to może
na dyskusji np. Wikiportalu:Muzyka??
Pozdrawiam i jeszcze raz przepraszam za zaśmiecanie listy,
Pitazboras

--
Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/