[Wikipl-l] Święci katoliccy - może jednak jakieś ustalenia?

Filemon filemon.fm w poczta.fm
Pon, 1 Sie 2005, 16:47:01 UTC

Nie rozpoczynałem tego wątku, żeby wywołać jakiegoś ogólnego flejma.
Liczyłem, że uda się wypracować jakieś porozumienie, albo któraś ze
stron uzyska wyraźną przewagę.  Chyba trochę więcej jest zwolenników
detytulizacji, ale przeciwników nie brakuje i raczej nikt nikogo już nie
przekona.

Jeśli miałoby być tak, żeby dla każdego spornego przypadku ustalać
osobno sposób pisowni, oznaczałoby to powracanie co jakiś czas tego typu
dyskusji.  Tego chyba nikt by nie chciał.

Nie zmieniłem zdania i wciąż uważam, że stosowanie "święty" w tutułach
artykułów jest nieneutralne i nieracjonalne, ale dla świętego(!) spokoju
byłbym gotów zrezygnować z detytulizacji niektórych artykułów pod
warunkiem przyjęcia precyzyjnych zasad.

Przygotowałem projekt kompromisu, który można by umieścić w zasadach
edycyjnych.  Zasadniczo tytuły artykułów będą bez określenia "święty",
ale uwzględniłem m.in. narzekania mzopwa, że nazwa "Hubert z Leodium" w
języku polskim nie jest używana, inne praktycznie bezalternatywne nazwy,
jak "Święty Patryk" też mogłyby być zachowane.

W nawiasach kwadratowych to moje komentarze:

==Święci katoliccy i prawosławni==

Zasady stosują się do tytułów artykułów oraz początkowego określenia w
artykułach o osobach uznanych za święte przez kościoły.

1. Dla osób nowożytnych stosuje się imię i nazwisko (ewentualnie
pseudonim) bez określenia "święty".

2. Dla osób żyjących w starożytności i średniowieczu stosuje się imię i
przydomek pod jakim są znane, bez określenia "święty".  Można zastosować
tytuł [[Święty X]], jeśli osoba jest powszechnie identyfikowana w ten
sposób, a w literaturze nie jest spotykane inne polskojęzyczne
określenie tej postaci.

[A więc może być Święty Patryk ("Maewyn Succat" to nie polskojęzyczne
określenie), a także Święty Hubert (chyba faktycznie nie jest stosowane
"Hubert z Leodium").  Alternatywne określenie musi występować w pozycji
książkowej w języku polskim, a więc np. Internet nie jest brany pod uwagę.]

3. Dla postaci wyłącznie legendarnych można stosować określenie "święty"
w tytule; np. [[Święty Jerzy]].

4. Dla postaci legendarnych o charakterze świeckim mających pierwowzory
w postaciach historycznych można stosować określenie [[Święty X]]; np.
[[Święty Mikołaj]].

[Chociaż ostatnio jest zalecane raczej "święty mikołaj" - małymi literami.]

5. Jeśli określenie "Święty" pełni rolę przydomka, stosuje się je w
tytule; np. [[Ludwik IX Święty]].

6. Jeśli istnieje więcej niż jedna osoba uznana za świętą o danym
imieniu, strona [[Święty X]] jest stroną ujednoznaczniającą.

7. Jeśli osoba uznana za świętą o danym imieniu jest zdecydowanie
bardziej znana od pozostałych osób uznanych za świętych o tym samym
imieniu, strona [[Święty X]] stanowi artykuł lub przekierowanie na
artykuł o tej osobie, a na górze tej strony umieszcza się informację o
pozostałych osobach uznanych za świętych o tym imieniu.
Jeśli jest tylko jedna taka osoba, informacja ma postać:
''Jako "święty X" jest określany również [[X z Y]]''
a jeśli jest więcej takich osób:
''Istnieją też inne osoby określane jako "święty X"; zobacz:
[[Święty X (ujednoznacznienie)]]''

8. W każdym przypadku tworzy się strony [[Św. X]] przekierowujące na
stronę [[Święty X]] (jeśli ta ostatnia też jest przekierowaniem,
odpowiednio poprawia się pierwsze przekierowanie).

Może trochę przydługie, ale logiczne i wyczerpujące.
Czy jest zgoda na takie ustalenia?

--
Filemon

Najlepszy serwis MOTO w Polsce! >>> http://link.interia.pl/f18a8