[Wikipl-l] Wniebowstąpienie

Wazow wazow w gazeta.pl
Wto, 24 Lut 2004, 10:12:50 UTC

Olaf Matyja wrote:
> Co do wielkanocy prawosławnej, to nie potrafię jej policzyć. Wiem, że oni
> stosują
> kalendarz juliański, a poza tym algorytm jest ten sam, kłopot jednak w tym,
> że nie znam dokładnie tego algorytmu.

Niewykluczone, że algorytm nie istnieje, tylko jakieś mniej jasne reguły
uzupełniane rozporządzeniami władzy kościelnej. Szczerze mówiąc pamiętam
Twój problem z kalendarzem juliańskim (na tej liście jakiś czas temu).
Nie odzywałem się, bo wydawał mi się grubo abstrakcyjny. Dopiero teraz
zdałem sobie sprawę, że ten problem trzeba rozwiązać, jeśli chce się
podać najważniejsze święta drugiej co do wielkości religii w Polsce (a
było by chyab fajnie to zrobić). Są regiony w Polsce "na ścianie
wschodniej", gdzie te "drugie święta" są dość mocno widoczne.

Teraz sobie przypominam, że zdarzają się różnice w datach świąt pomiędzy
autokefaliami. O ile pamiętam Rumunski Kościół Prawosławny obchodzi Boże
Narodzenie tak jak katolicy, a nie tak jak Rosjanie. Pewnie trudno
będzie się dokopać dokłądnych reguł, a nawet jeśli się znajdą to pewnie
pasowało by zrobić zastrzeżenie małym drukiem, że święta podane są wg.
takiego a takiego Patryarchiatu i powinny obowiązaywać w takich a takich
krajach. Coś podobnego być może przydałoby się w przypadku wpisów świąt
katolickich (że to są daty obowiązujące w Polsce).

Jak nie zapomnę to sprawdzę w domu na półce z książkami, czy czegoś nie
da się wyszukać. Czy nie da się Twojemu botowi na sztywno wpisać dat
wielkanocy prawosławnej na najbliższe 20 lat? (jakby udało mi się to
gdzieś znaleźć).

Andrzej