RE: [Wikipl-l] Bot dodający miejscowości (było: Akir i Beno maja racje)

Kierus Andrzej A.Kierus w snt.pl
Pią, 13 Lut 2004, 07:29:13 UTC

Po pierwesze zapewne trudno o takiej miejscowości dodać dużo więcej, nie
sądzę żeby w PWN było to opisane obszerniej , po drugie nasza baza danych
będzie zawierać jeszcze takie dane jak historia czy dojazd, myślę że tyle
informacji o małej miejscowości to jest tyle ile trzeba, a do tych większych
na pewno ktoś coś dopisze. Akir

-----Original Message-----
From: Krzysztof P. Jasiutowicz [mailto:kpjas w wikipedia.pl]
Sent: Thursday, February 12, 2004 10:18 PM
To: Polish Wikipedia mailing list
Subject: Re: [Wikipl-l] Bot dodający miejscowości (było: Akir i Beno
maja racje)

On 12-02-2004, msbetley wrote thusly :
> Akir i Beno/GEMMA ma rację - stub jest lepszy od pustego miejsca - nie
> prowokuje waldali do wrzucania bluzgow. Sama z ta mysla produkuje stuby -
> mam je w obserwowanych i systematycznie wracam i rozszerzam.  Nie
> rozumiem idei wylaczenia stubow z przestrzeni Wikipedii - sa na innych i
> nikomu to nie pzreszkadza. Troche jestem pogubiona w tej dyskusji - nie
> mialam kompa 10 dni. O co chodzi? Komu przeszkadzaja stuby? po co w takim
> razie piszemy, ze to zalazki? Czy sadzicie, ze dziura w postaci miejsca
> na artykul jest lepsza? Zeby ktos kto tu wpadnie pisal: (cytuje): "Co to
> [...]
Stuby są i zostają.
Stuby mają oczywiście swoje plusy i minusy. Pewnym minusem jest to że są.
Znaczy to że ktoś kto nie zna Wikipedii, metod jej działania, stwierdza,
że to jest cała nasza wiedza na dany temat. Druga sprawa, że większość ludzi
ma dość skromną wiedzę na dany temat i jeśli już coś jest zwykle nie
odczuje impulsu żeby coś ewentualnie dodać.
Trzecia sprawa, że jest nas za mało, żeby poprawiać stuby i nie jest
rozpowszechniona praktyka wyszukiwania i przekształcania stubów w bardziej
kompletne art.
Istnieje też opinia że czerwone linki lub znaki zapytania, zachęcają osoby
twórcze o dużej wiedzy do zajęcia się tą białą plamą w Wikipedii. Jak taka
osoba zobaczy że w "jego/jej" dziedzinie jest stado już zaczętych kadłubków
o (wg niej wątpliwej jakości) może ją to zniechęcić do rzucenia się w wir
Wikipedii. Zobaczcie że osoby profesjonalnie przygotowane raczej wytykają
błędy na stronach dyskusji niż je same poprawiają.

OPisuję poniżej stan z przeszłości z angielskiej Wikipedii.
Nie wiem czy powszechnie znana jest sprawa dodania przez Rambota
kilkudziesięciu tysięcy suchych statystycznych danych pochodzących z
rządowej amerykańskiej bazy danych. Wszystkie art. mają tą samą strukturę,
te same suche urzędnicze fakty o _każdym_ przysiółku w całych Stanach.
Nawet tych co mają 2 mieszkańców. Ta ilość zdominowała pozostałe art.
i sprawiła wrażenie dla postronnych, że Wikipedia składa się przede
wszystkim z tych danych. Do zdecydowanej większości tych art. trudno coś
dodać, a ich liczba sprawia zadanie uczynienie z nich bardziej ludzkich
praktycznie niewykonalne. Wprowadzenie tych danych miało mieszane uczucia.
Z jednej strony jednorazowo podbito licznik wikipedii sprawiając wrażenie
że jest to olbrzymia dawka art. na wszelkie tematy ludzkiej wiedzy.
Uczyniono też Wikipedię przede wszystkim dziełem maszyny nie ludzi.
Siła edycyjna angielskiej Wikipedii jest wielkokrotnie _większa_ niż nasza,
więc oni po kilku latach zneutralizowali tą dawkę suchych cyferek.

Poddaję, te fakty pod rozwagę i dyskusję. Jak już powiedziałem nie jestem
przeciw, ale jest za wybiórczym stopniowym wprawadzaniem tych danych.
Za użyciem pewnych mechanizmów, które dadzą pierwszeństwo edytorom.
A nie kilku linijkom kodu. To nie może być szast prast 40 tysięcy art. nam
przybyło wyplute przez bota. Nie wierzę, że to wyjdzie na dobre.

Por.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twombly%2C_Maine
http://en.wikipedia.org/wiki/Success_Township%2C_New_Hampshire
http://en.wikipedia.org/wiki/Monowi%2C_Nebraska