[Wikipl-l] Fwd: Re: Odmiana słowa "Linux"

Hannibal hannibal w megapolis.pl
Śro, 18 Sie 2004, 01:24:48 UTC

Sprawa o której już dawno zapomniałem, ale się sama przypomniała. Tym razem
wydaje mi się rozsądniejsza.

----------  Przekazana wiadomość  ----------

Subject: Re: Odmiana słowa "Linux"
Date: wtorek, 17 sierpnia 2004 17:53
From: Rada Języka Polskiego <rjp w rjp.pl>
To: Hannibal <hannibal w megapolis.pl>
Cc: rjp w rjp.pl

Szanowny Panie,
w załączniku przesyłam korektę naszej poprzedniej opinii.
Z wyrazami szacunku
Katarzyna Kłosińska

_______________
2004-08-17

Odmiana słowa "Linux"

Szanowni Państwo!

Piszę w imieniu autorów Wikipedii (www.wikipedia.pl) - wolnej od opłat
encyklopedii sieciowej tworzonej na zasadach wolontariatu.

W trosce o poprawność językową naszych haseł zwracamy się do Państwa
o pomoc w rozstrzygnięciu dylematu związanego z odmianą słowa "Linux"
przez przypadki. Część z nas twierdzi, że jedynie w mianowniku
piszemy "x", a w pozostałych przypadkach "ks" - co jest zgodne z
zaleceniem większości projektów tłumaczących teksty z języka
angielskiego. Inni uważają natomiast, że "Linux" powinien się
odmieniać tak jak "Rex" (przykład z Państwa strony internetowej) -
tj. z "ks" wyłącznie w miejscowniku.

Wątpliwości naszych nie rozwiał Wielki Słownik Ortograficzno-Fleksyjny
pod red. J. Podrackiego. Sugeruje on wymianę "x" na "ks" w odmianie słowa
"Unix", oraz pozostawienie "x" (poza miejscownikiem) w przypadku słowa
"Linux".

Chcielibyśmy poznać Państwa zdanie na ten temat. Prosimy o odpowiedź.

Z wyrazami szacunku,
Konrad Rzepecki

  Hannibal