מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: צ'ארלי צ'פלין

סר צַ'ארְלְס סְפֶּנְסֶר "צַ'ארְלִי" צַ'פְּלִיןאנגלית: Sir Charles Spencer "Charlie" Chaplin;‏ 16 באפריל 188925 בדצמבר 1977) היה שחקן קומי, יוצר סרטים ומלחין אנגלי, שזכה להצלחה רבה בעידן הסרט האילם. צ'פלין הפך לסמל, בין היתר בזכות דמות "הנווד" שאותה גילם בסרטיו. נחשב לאחת מהדמויות החשובות והמשפיעות ביותר בהיסטוריה של תעשיית הקולנוע[1]. צ'פלין היה מעורב בכל הליכי ההפקה של סרטיו, החל מכתיבת התסריט, דרך הבימוי וכלה בבחירת הפסקול והמוזיקה.

הקריירה של צ'פלין, שנמשכה לאורך יותר מ-75 שנה, החל מצעדיו הראשונים בעולם המשחק בהיותו בן 5 בלבד ועד לסרטו האחרון "הרוזנת מהונג קונג" (1967), ידעה עליות ומורדות כמו גם שערוריות ופרשיות אהבה מתוקשרות.

בשנת 1919, לאחר שהפך לאחד מהשחקנים הבולטים והמוערכים בתעשיית הקולנוע האמריקאי, הקים צ'פלין את חברת ההפקות "יוניטד ארטיסט", שאיפשרה לו שליטה כמעט מוחלטת בהליך הפקת סרטיו, בהם "הנער" (1921), "האישה מפריז" (1923), "הבהלה לזהב" (1925) ו"הקרקס" (1928).

במהלך שנות ה-30, התקשה צ'פלין לאמץ את המעבר מעידן הסרט האילם לעידן הסרט המדבר וסירב לשלב פסקול בסרטיו במשך זמן רב. הוא המשיך בהפקת סרטים אילמים, כשהבולטים שבהם, "אורות הכרך" (1931) ו"זמנים מודרניים", הפכו עם השנים לקלאסיקות. בשנות ה-40 החל צ'פלין להביע את עמדותיו הפוליטיות ביצירתו הקולנועית - בסרטו "הדיקטטור הגדול" משנת 1940, יצא צ'פלין בביקורת כנגד המשטרים הדיקטטוריים של אירופה בשנות ה-30 של המאה ה-20, לרבות נגד היטלר ומוסוליני. צ'פלין שהואשם בתמיכה בקומוניזם ואף היה מעורב בפרשיה רומנטית עם אישה צעירה ממנו בשנים רבות, ידע ירידה חדה בפופולריות שלו בשנים אלו ואף גורש לשווייץ, לאחר שנפתחה כנגדו חקירה על ידי ה-FBI. לאחר ששב לארצות הברית, נטש צ'פלין את דמות הנווד בסרטיו המאוחרים, בהם "מסייה ורדו" (1947), "אורות הבמה" (1952) ו"מלך בניו יורק" (1957).

במהלך הקריירה זכה צ'פלין בפרסים רבים, בהם שלושה פרסי אוסקר, עיטור לגיון הכבוד מטעם הממשלה הצרפתית בשנת 1971, פרס אריה הזהב במסגרת פסטיבל הסרטים בוונציה בשנת 1972, פרס מפעל חיים מטעם "מרכז לינקולן לקולנוע" שבניו יורק, אשר קרוי על שמו של צ'פלין החל משנת 1972. בשנת 1975, הוענק לצ'פלין תואר אביר (סר), כחלק ממסדר האימפריה הבריטית.

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


בית העיר תל אביב-יפו.

בית העיר תל אביב-יפו הוא מבנה היסטורי הניצב בכיכר ביאליק בתל אביב. המבנה שהוקם ב-1925 היה אמור לשמש כבית מלון, אך מיד בסיום הקמתו נשכר על ידי עיריית תל אביב. הבניין שימש במשך כ-40 שנים כבית העירייה, עד שעברה למשכנה הנוכחי בכיכר רבין. בשנת 2003 נכלל מתחם ביאליק בו שוכן הבניין בתוך האזורים המוכרזים של העיר הלבנה, שהוכרה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. בית העירייה הישן שופץ ושומר, וכיום שוכן בו "בית העיר" - מוזיאון ומרכז לתולדות העיר תל אביב.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.