מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: נביעה הידרותרמית

נביעה הידרותרמית היא סדק געשי בפני כדור הארץ, שממנו נובעים מים שחוממו בתהליכים גאותרמיים. נביעות הידרותרמיות מצויות בדרך כלל בסמוך לאתרים געשיים פעילים, אזורי פתיחה בין לוחות טקטוניים, אגנים אוקייניים ונקודות חמות. נביעות הידרותרמיות נוצרות כתוצאה מהפעילות הגאולוגית של קרום כדור הארץ ומכמויות המים הגדולות שעל פניו. נביעות הידרותרמיות ביבשה כוללות מעיינות חמים, פומרולות וגייזרים. על קרקעית הים יכולות נביעות הידרותרמיות ליצור צורת נוף הקרויה מעשנה שחורה. אף שהמונח נביעה הידרותרמית מתייחס הן לנביעות בים והן לנביעות ביבשה, נהוג להשתמש במונח בהקשר לנביעות מקרקעית הים. ערך זה עוסק אך ורק בסוג זה של נביעות הידרותרמיות תת-מימיות.

האזורים שסביב נביעות הידרותרמיות תת-מימיות עשירים יותר מבחינה ביולוגית יחסית למרבית האזורים הימיים העמוקים האחרים. מתקיימים בהם לעיתים קרובות קהילות מגוונות של בעלי חיים וצמחים הניזונים מהכימיקלים המומסים בנוזלים הנפלטים מהנביעות. חיידקים קדומים המבצעים כימוסינתזה הם השלב הראשון בשרשרת המזון, והם מאפשרים את קיומם של אורגניזמים מגוונים, כולל תולעי צינור ענקיות, צדפות, חלזונות ים וחסילונים. משערים כי נביעות הידרותרמיות קיימות גם על אירופה, ירחו של צדק ועל אנקלדוס, ירח של שבתאי, ובעבר פעלו נביעות הידרותרמיות גם על פני מאדים.[1]

ציטוט יומי

הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה.

משנה, מסכת אבות, פרק א', משנה י"ב

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


במרכז התמונה פסל ברונזה - ספסל עליו יושבת סיסי קליין כשהיא לובשת שמלה ומחזיקה בידה מזוודה קטנה.

אנדרטת הנצחה לסיסי קליין בטרונדהיים שבנורווגיה. קליין הייתה נערה יהודייה נורווגית שנעצרה בבית ספרה ב-6 באוקטובר 1942. היא עוכבה, ובסופו של דבר גורשה על ספינת התובלה "גוטנלנד" שיצאה מנמל אוסלו לשצ'צ'ין, ומשם נשלחה ברכבת לאושוויץ, שם נרצחה מיד עם הגעתה, ב-3 במרץ 1943. היא הייתה בת 13 במותה.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.