מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: קרב נאווארינו

בריטניה
צרפת
רוסיה

האימפריה העות'מאנית
הווילאייט העות'מאני של מצרים
הווילאייט העות'מאני של תוניסיה

מפקדים

אדוארד קודרינגטון מפקד ראשי
אנרי דה רני
לודוויג היידן

איברהים פאשה מפקד ראשי
אמיר טהיר פאשה
מוחארם ביי
קפיטן ביי

כוחות

10 אוניות-קרב, 10 פריגטות, 4 בריגים, 2 סקונרים, 1 קאטר

3 אוניות-קרב, 17 פריגטות, 30 קורבטות, 28 בריגים, 5 סקונרים, 5 או 6 ספינות הבערה

אבידות

181 הרוגים, 480 פצועים

1109 הרוגים וכ-3000 פצועים

איברהים פאשה
אדמירל אדוארד קודרינגטון
מפת מפרץ נאווארינו מ-1829. תרשים מערך הקרב מכיל אי דיוקים.
תמונת לוויין של הפלופונסוס. מפרץ נאווארינו נראה מתחת לכיתובית "מסיניה". ניתן להקליק להגדלה.
היערכות הכוחות בתחילת הקרב
הצי העות'מאני העולה באש במפרץ נאווארינו, 20 באוקטובר 1827.
הלחימה מטווח קרוב. פרט זה מראה את אוניית הדגל של קודרינגטון, אה"מ "אסיה" (במרכז), משמידה בו זמנית שתי אוניות-דגל עות'מאניות.
הסולטאן הטורקי מהמוט השני

קרב נאווארינויוונית: Ναυμαχία του Ναυαρίνου; בטורקית: Navarin Deniz Savaşı) נחשב לאחת מנקודות המפנה החשובות במלחמת העצמאות היוונית ולקרב הגדול האחרון שנערך בין אוניות מפרש מלחמתיות. הוא ניטש ב-20 באוקטובר 1827 בין צי עות'מאני-מצרי, לבין צי משותף של בריטניה, צרפת ורוסיה. הצי העות'מאני ליווה חיל משלוח שנועד לדכא מרד יווני בשלטון העות'מאני, וציי בריטניה, צרפת ורוסיה סייעו ליוונים במאבקם לעצמאות, כל אחת מטעמים משלה. הלחימה התחוללה בתוך מפרץ נאווארינו (Navarino, כיום פִּילוֹס), בחוף המערבי של חצי האי פלופונסוס שביוון, כשאוניות שני הצדדים יורות מתותחיהן ממצב עגינה נייח. לאחר ארבע שעות לחימה הושמד למעשה הצי העות'מאני, וחיל המשלוח העות'מאני-מצרי נותר מבודד בארץ אויב מבלי יכולת להיחלץ. הסולטאן מהמוט השני לא מיהר להודות בתבוסתו, אך בסופו של דבר נאלץ להיכנע ללחצן של המעצמות הגדולות והכיר בעצמאותה של ממלכת יוון החדשה.

ציטוט יומי

Cquote2.svg

אין מעמידים פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו; שאם תזוח דעתו עליו – אומרים לו: חזור לאחוריך.

Cquote3.svg
תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף כ"ב, עמוד ב'

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


פלמינגו ג'יימס הוא מין בסדרת הפלמינגואים.

פלמינגו ג'יימס הוא מין בסדרת הפלמינגואים. הפלמינגו חי בדרום אמריקה במדינות פרו, ארגנטינה, בוליביה וצ'ילה. הוא ניזון מצורניות, דגים קטנים, סרטנים, רכיכות ומאצות כחולות, ירוקות ואדומות. מטרתו של מבנה המקור הכפוף, הייחודי לפלמינגואים, היא להוות מסנן שמפריד בין המים לפלנקטון.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.