מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: צמצום (הלכה)

בהלכה, צמצום הוא מונח המתייחס לדיוק האנושי ולמגבלותיו. בעניין זה חלוקים התנאים האם בעת פסיקת הלכה ניתן להניח כי די ביכולת הדיוק האנושית שאיננה אבסולוטית, או שמא יש לסמוך על כלים מוחלטים בלבד. בלשון חז"ל שאלה זו מנוסחת כך: אפשר לצמצם או אי אפשר לצמצם. פירושו של "צמצום" בלשון חז"ל הוא דיוק, ולפיכך משמעותו של המושג "אפשר לצמצם" בהקשר זה, היא שלצורך הכרעה הלכתית רמת הדיוק האנושי המוגבלת - מספקת.

בהלכה נדרשת לעתים התייחסות למקרים שבהם שני דברים שווים במידתם, או שני דברים מתרחשים בו-זמנית. רבי יוסי הגלילי סבור ש"אפשר לצמצם", כך שהדיוק שאליו הגיע האדם בחושיו ובכלים הלוגיים העומדים לרשותו מספיק מבחינה הלכתית כדי להגדיר דיוק או שוויון. מנגד דעת החכמים החולקים על רבי יוסי הגלילי, היא ש"אי אפשר לצמצם", כלומר, יכולת הדיוק האנושית אינה מספיקה כדי להגדיר הלכתית דיוק או שוויון, ולכן הסוגיה נידונה כספק הלכתי.

לדוגמה, אדם שחצה שטח מסוים לשניים, וכשמדד את שני החלקים מצאם שווים בדיוק. במקרה זה קיימת המחלוקת: לדעת רבי יוסי הגלילי יש לסמוך על המדידה והשטחים נחשבים כשווים מבחינה הלכתית; ואילו חכמים החלוקים עליו לא יסמכו על המדידה, שהרי הסיכוי לכך ששני החלקים שווים בדיוק מוחלט קטן מאוד, ואם יימדד השטח בכלים מדויקים קרוב לוודאי שיימצא שאין שוויון ביניהם, אף שהפער ביניהם עשוי להיות קטן מאוד. לדעתם, לשאלה מהו החלק הגדול מביניהם אין תשובה ברורה.

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


סכר קניון גלן - סכר קשת על נהר קולורדו.

סכר קניון גלן - סכר קשת על נהר קולורדו ליד העיירה פייג' בצפון מדינת אריזונה שבארצות הברית. הסכר נבנה כדי לשרת תחנת כוח הידרואלקטרית וכדי לווסת את זרימת נהר הקולורדו מהאגן העליון לאגן התחתון. הסכר קרוי על שם קניון גלן, סדרה של נקיקים צבעוניים, שרובם שוכנים כיום מתחת למי המאגר שנוצר בעקבות בניית הסכר.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.