מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: אלכסנדר הגדול

סטטירה השנייה, פריסתיס השנייה, רוקסנה

בן זוג ייתכן שהפאיסטיון[2] צאצאים

אלכסנדר הרביעי

שושלת שושלת ארגאיד אב פיליפוס השני אם אולימפיאס תאריך לידה ככל הנראה 21 ביולי 356 לפנה"ס
פלה, מוקדון תאריך פטירה ככל הנראה 10 או 11 ביוני 323 לפנה"ס
בבל מקום קבורה במקור באלכסנדריה; כיום מקום הקבורה אינו ידוע בוודאות
מפת האימפריה של אלכסנדר הגדול בשיאה

אלכסנדר הגדוליוונית: Αλέξανδρος ο Μέγας), הידוע בעברית גם כ"אלכסנדר מוקדון" (ביוונית: Αλέξανδρος ο Μακεδών) (ככל הנראה 21 ביולי 356 לפנה"ס[3] - 10 ביוני או 11 ביוני 323 לפנה"ס), היה מלך מוקדון. אלכסנדר הוא אחד מגדולי המצביאים והמדינאים של העת העתיקה[4]. כיבושיו הנרחבים כללו את ערי המדינה של יוון העתיקה, כל שטחה של האימפריה הפרסית, מספר אזורים במרכז אסיה ואף חלקים מתת היבשת ההודית.‏[5]

פעמים רבות מתואר אלכסנדר כגבר אתלטי ויפה תואר, אולם ככל הנראה שזורים בתיאורו דברי חנופה. כבר במהלך חייו נחשב לאל ורבים, במיוחד במצרים, סגדו לו, אם כי לוחמיו היוונים סירבו בתוקף להשתחוות לו. אישיותו והישגיו של אלכסנדר שימשו מופת לאישים מפורסמים רבים לאורך ההיסטוריה, שאחד מהבולטים בהם הוא יוליוס קיסר. השפעתו של אלכסנדר על ההיסטוריה האנושית רבה, אף שמת בגיל צעיר.

כיבושיו הנרחבים פתחו עידן חדש בתולדות האנושות - התקופה ההלניסטית. חזונו של אלכסנדר שכלל שילוב המזרח עם המערב, שילוב תרבות, דת, מנהגים וקשרי משפחה בא לידי ביטוי בתרבות ההלניסטית שמיזגה את יסודותיה של תרבות יוון העתיקה עם תרבויות בני המקום. השפעותיה האמנותיות, הפילוסופיות והאחרות של התרבות ההלניסטית ניכרות עד עצם היום הזה.

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


יאק ברמת טיבט.

יאק ברמת טיבט. היאק הוא בהמת משא טיבטית ארוכת שיער, מין של פר במשפחת הפריים. תפוצתו הטבעית של היאק היא ברמת טיבט, במחוזות גאנסו, צ'ינגהאי, שינג'יאנג והמחוז האוטונומי הטיבטי ניתן למצוא יאקים מבויתים גם במונגוליה, בסין, בצפון הודו (בעיקר בלדאק) ובפקיסטן, ואף ברוסיה. היאק הוא בין הגדולים שבפרים, כאשר הזכר גובהו כ 2.2 - 2 מטרים ואורכו בין 3.4 - 3 מטרים. משקלו הממוצע של זכר הוא כ-1,000 ק"ג. היאקים הם חיות בעלות מבנה כבד, חסונים, בעלי רגליים קצרות ופרסות מעוגלות, ולהם קרניים.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.