מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: הקרב על הבליטה

ארצות הבריתארצות הברית בעלות הברית

Flag of the German Reich (1935–1945).svg גרמניה הנאצית

מפקדים
כוחות
אבידות

ארצות הבריתארצות הברית 110-80 אלף נפגעים ושבויים, ‏733 טנקים הושמדו
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 1,400 נפגעים (200 הרוגים, 200 שבויים/נעדרים, 1000 פצועים)

103,900-68,000 נפגעים ושבויים, כ-700 טנקים ותותחי סער

הקרב על הבליטהאנגלית: Battle of the Bulge, בגרמנית: Ardennenoffensive, "מתקפת הארדנים") הוא הכינוי שניתן למערכה צבאית בין צבא גרמניה הנאצית לבין צבאות בעלות הברית המערביות, שהתחוללה מאמצע דצמבר 1944 עד אמצע ינואר 1945 במסגרת החזית המערבית במלחמת העולם השנייה, והסתיימה בניצחון בעלות הברית. בשלב הראשון של הקרב תקפו הכוחות הגרמניים את כוחות צבא ארצות הברית באזור יערות הארדנים, במפגש הגבולות בין צרפת, בלגיה ולוקסמבורג. הקרב קיבל את שמו מהמבלט שיצרה החדירה הגרמנית בקו החזית האמריקני. הוא הביא לידי ביטוי את עוצמת הוורמאכט הגרמני בשלבים המאוחרים של מלחמת העולם השנייה, והיה המתקפה הגדולה האחרונה שהוא ערך בחזית המערבית.

מטרת המתקפה הגרמנית, שקיבלה את שם הקוד מבצע "משמר הריין" (בגרמנית: Wacht am Rhein), הייתה ליצור פרצה רחבה בחזית בעלות הברית בשטח לוקסמבורג ובלגיה, לתפוס את נמל אנטוורפן (שהיה בסיס אספקה חיוני לבעלות הברית), ולהשמיד את כוחות בעלות הברית בהולנד ובצפון בלגיה, שינותקו על ידי המתקפה הגרמנית. אדולף היטלר האמין כי הצלחה תגרום לקרע בתוך הקואליציה האנגלו-אמריקאית, ותאפשר לגרמניה להעביר לאחר מכן את כוחותיה לחזית המזרחית כדי לבלום את המשך התקדמות הצבא האדום מערבה.

המתקפה החלה ב-16 בדצמבר, בהשתתפות כ-200,000 חיילים גרמנים מארמיית הפאנצר החמישית, ארמיית הפאנצר השישית של האס אס, והארמייה השביעית. היא הצליחה להפתיע את הכוחות האמריקאיים החלשים יחסית באזור. עד ה-24 בדצמבר יצרה המתקפה הגרמנית בליטה עמוקה בחזית האמריקאית, שעומקה המרבי היה כ-100 ק"מ. כוחות החלוץ הגרמניים הגיעו עד מרחק קילומטרים ספורים מהנהר מז, אך שם נבלמה התקדמותם. עד ה-26 בדצמבר איבדו הגרמנים את היוזמה, וכוחות בעלות הברית עברו למתקפת נגד. ב-7 בינואר 1945 הסכים היטלר לבסוף להפסיק את המבצע ולהסיג את כוחותיו מגזרת הארדנים, אך רק ב-25 בינואר השלימו הכוחות הגרמניים את נסיגתם לקווי ההתחלה שלהם.

להוציא את המערכה על נורמנדי, קרב הארדנים היה הקרב הגדול ומרובה-האבדות ביותר שניהל הצבא האמריקאי במהלך מלחמת העולם השנייה. בהיסטוריוגרפיה האמריקאית מקובל לראות בו את ה"קרב הבודד" (להבדיל ממערכה) הגדול והעקוב-מדם ביותר בתולדותיו בכלל ובמלחמה זו בפרט. במהלך הקרב על הבליטה ספג הצבא האמריקאי, לפי הערכות שונות, בין 81,000 ל-108,000 נפגעים, שבויים ונעדרים. אולם הצבא הגרמני ספג אף הוא אבדות כבדות בכוח אדם ובציוד צבאי במהלך הקרב, ויכולתו להמשיך לנהל את המערכה הצבאית בחזית המערבית נפגעה קשות.

ציטוט יומי

Cquote2.svg

After all... tomorrow is another day
אחרי הכל, מחר הוא יום חדש.

Cquote3.svg
– מתוך הסרט חלף עם הרוח אשר בוים על ידי ויקטור פלמינג בשנת 1939, המבוסס על הספר הנושא את אותו שם ונכתב על ידי מרגרט מיטשל

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


להקת אורלי פורטל.

מחול (תמונה של להקת אורלי פורטל) הוא כל סוג ריקוד שמיועד להיות מבוצע מול קהל (או על מסך הקולנוע או הטלוויזיה) ונתפס כאמנות. צורת המחול הוותיקה ביותר בתרבות המערבית היא הבלט. אולם קיימות צורות מחול שהתפתחו מאוחר יותר, כמו מחול מודרני, מחול ג'אז ואחרים. האמן המבצע את יצירות המחול הוא רקדן מקצועי, שהכשרה רבת שנים מאפשרת לו לבצע את הכוריאוגרפיות שנמסרות לו על ידי הכוריאוגרף.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.