מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: קאקאפו

Kakapo5.jpg

מצב שימור

מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה (CR)

נכחד נכחד בטבע סכנת הכחדה חמורה סכנת הכחדה פגיע קרוב לסיכון ללא חששמצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
מיון מדעי ממלכה: בעלי חיים מערכה: מיתרניים מחלקה: עופות סדרה: תוכאים משפחה: תוכיי ניו זילנד תת־משפחה: Psittacinae שבט: קאקאפו (Strigopini) סוג: קאקאפו (Strigops) מין: קאקאפו שם מדעי Wikispecies-logo.svg Strigops habroptilus
‏(ג'ורג' גריי, 1845) תחום תפוצה NZ-Masterton-kakapo-he.PNG
תפוצת הקאקאפו כיום; ראו הרחבה מטה

קָאקָאפּוֹ (שם מדעי: Strigops habroptilus, מילולית: "דמוי ינשוף"; ממאורית: kākāpō, מילולית: "תוכי הלילה"; בעברית: תוכילֵיל) הוא תוכי לילי האנדמי לניו זילנד. לקאקאפו מספר תכונות ייחודיות: יש לו שיטת חיזור מיוחדת; הוא התוכי היחיד החסר יכולת תעופה; הוא התוכי הכבד ביותר; וכן הוא אחד העופות בעלי תוחלת החיים הארוכה ביותר.

המין מצוי בסכנת הכחדה חמורה‏[1]: נכון לשנת 2012 ידוע על 126 פרטים בעולם כולו‏‏‏[2], כולם מסומנים על ידי האדם ונתונים במעקב תמידי. האב הקדמון של הקאקאפו נפרד ממיני התוכיים האחרים כשניו זילנד הפכה לאי, לפני כ-70 מיליון שנה. שם, בהיעדר טורפים, איבד את יכולת התעופה. עם התיישבות הפולינזים בניו זילנד, ולאחריהם האירופאים, הגיעו עמם טורפים שהיו עבורו מינים פולשים, כגון חתולים, חולדות וסמוריים, ואוכלוסיית הקאקאפו הוכחדה כמעט כליל.

מאמצי שימור המין החלו בשנות התשעים של המאה ה-19, אך לא נחלו הצלחה משמעותית עד להפעלת תוכנית השבת הקאקאפו לטבע בשנות השמונים של המאה ה-20. כל הפרטים ששרדו שמורים בארבעה איים זעירים ונטולי טורפים בקרבת ניו זילנד: צ'אלקי, שבדרום-מערב פיורדלנד; קודפיש, הסמוך לאי סטיוארט שבקרבת האי הדרומי; מאוּ‏ד, שבצפון האי הדרומי; ואנצ'ור, שבדרום מערב האי הדרומי, שם הם נמצאים תחת השגחה קפדנית.

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


"בוסטון, כפי שעיט ואווז בר רואים אותה" - צילום האוויר הישן ביותר ששרד עד ימינו.

"בוסטון, כפי שעיט ואווז בר רואים אותה" - צילום האוויר הישן ביותר ששרד עד ימינו. הצילום נעשה ב-1860 מכדור פורח בגובה של 630 מטרים מעל העיר האמריקאית בוסטון על ידי הצלם ג'יימס וולאס בלאק ומפעיל כדור פורח סמואל ארצ'ר קינג. בתצלום ניתן לראות שתי כנסיות ידועות של בוסטון: כנסיית השילוש הקדוש והכנסייה הדרומית הישנה.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.