מתנדבי ויקיפדיה מתכבדים להגיש לך ערך מומלץ, תמונה מומלצת, ומקבץ אירועים מן הלוח הלועזי והעברי שאירעו בתאריך זה. אנו מזמינים אותך להצטרף אלינו! ולסייע בויקיפדיה על-ידי כתיבה, הגהה, מיון לקטגוריות, שיוך תמונות לערכים, יצירת איורים, ועוד.


ערך מומלץ: ארמון בלנהיים

ארמון בלנהייםאנגלית: Blenheim Palace,‏ IPA‏: /ˈblɛnəm/ - בְּלֶנֶם) הוא בית מידות מונומנטלי בעיירה וודסטוק שבאוקספורדשייר, אנגליה. הארמון משמש מאז הקמתו כמשכנה של שושלת דוכסי מרלבורו, שחבריה כיהנו בתפקידים בכירים בממלכה המאוחדת, ובהם חברי בית הנבחרים הבריטי, בית הלורדים והמועצה המלכותית. ב-1987 הוכרז הארמון על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית[1].

הבניין נבנה בין השנים 1705 ל-1722, בתקופת הבארוק האנגלית, על ידי האדריכל סר ג'ון ואנברו עבור ג'ון צ'רצ'יל, הדוכס הראשון ממרלבורו, כהוקרה על תפקודו בניצחון הצבאי על צרפת ובוואריה בקרב בלנהיים. בניית הארמון גררה בסופו של דבר שורת מחלוקות פוליטיות פנימיות שבשיאה הוגלה מרלבורו מארצו.

מראה הארמון מתאים למוסכמות הבנייה של אנגליה בתחילת המאה ה-18, וייחודיותו בהשוואה לבתי מגורים אחרים היא שהוא כולל גם מאוזוליאום ונחשב למונומנט לאומי. רבים מבני משפחת ספנסר-צ'רצ'יל[2] ביצעו שינויים מבניים בפנים הבית, בפארק ובגנים. בשלהי המאה ה-19 ניצלו הארמון והמשפחה מקריסה כלכלית בזכות נישואיו של הדוכס התשיעי ממרלבורו ליורשת האמריקנית העשירה קונסואלו ואנדרבילט.

מעל השער המזרחי תלוי לוח ובו תיאור תמציתי של תהליך הקמת הארמון. בלוח כתוב:

תחת חסותו של הנדיב הריבוני הבית הזה נבנה עבור ג'ון דוכס מרלבורו והדוכסית שלו שרה, על ידי סר ג' ואנברו, בין השנים 1705 ו-1722. והאחוזה המלכותית של וודסטוק, ביחד עם מענק של 240,000 פאונד עבור הבניין של בלנהיים, ניתנו על ידי הוד מלכותה המלכה אן ואושרו על ידי הפרלמנט בחוק[3].

הארמון ידוע גם כמקום הולדתו של סר וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה במלחמת העולם השנייה.

היום בהיסטוריה

אירועים בלוח העברי

תמונה מומלצת


תצלום של כריסטינה נילסון ועליו חתימתה.

תצלום של כריסטינה נילסון בחתימת ידה. כריסטינה נילסון הייתה זמרת סופרן אופראית שוודית, שכנראה עליה מבוססת דמותה של כריסטין דאה בפנטום האופרה, רומן מאת גסטון לרו.


עמותת ויקימדיה ישראל היא עמותה (מס' עמותה 580476430) הפועלת בשיתוף פעולה עם קרן ויקימדיה הבינלאומית לקידום הידע וההשכלה בישראל באמצעות איסופם, יצירתם והפצתם של תכנים חופשיים ובאמצעות ייזום פרויקטים להקלת הגישה למאגרי ידע.